• 0
  • 3
  • 4

SP18: Przełęcz Małastowska, 10.11.2018

W sobotę 10.11.2018 odbyła się wycieczka Szkolnego Koła PTT ze SP nr.18 w Nowym Sączu w Beskid Niski. Ponad 40 osobowa grupa dzieci pod opieką rodziców, nauczycieli i opiekunek koła Wiesławy Górskiej i Marii Olszyńskiej, wyruszyła z Nowego Sącza na Przełęcz Małastowską. Tam odwiedziliśmy cmentarz nr 60 projektu Dusana Jurkovica na którym spoczywa 174 żołnierzy austro-węgierskich, którzy polegli w maju 1915 roku walcząc z armią rosyjską. Potem niebieskim szlakiem powędrowaliśmy najpierw do schroniska, skąd po krótkim odpoczynku wspięliśmy się na szczyt Magury Małastowskiej 813 m npm. Tam zapaliliśmy znicz na kolejnym cmentarzu wojennym nr 58 projektu tego samego artysty. Jest on najwyżej położony, spośród 400 cmentarzy, które powstały w latach 1915-1918 w Galicji Zachodniej dla upamiętnienia ofiar bitwy gorlickiej przełomowej dla dziejów wojny na froncie wschodnim. Potem zeszliśmy niebieskim szlakiem na Przełęcz Owczarską i żółtym rowerowym do Owczar. Tam odwiedziliśmy cmentarz nr 70 projektu Hansa Mayra, zupełnie inny od poprzednio oglądanych. Mogliśmy porównać koncepcje artystyczne obydwu twórców. Na koniec zwiedziliśmy cerkiew pw Opieki Matki Bożej z 1653 r, która została wpisana na listę UNESCO w 2013 r. Wycieczkę prowadziła Maria Dominik.